Uutispalsta

14.1.2019Kaikkonen kutsuu eduskuntaryhmät koolle seksuaalirikosten takiaLue lisää »9.1.2019Kaikkonen Radion Ykkösaamussa torstainaLue lisää »7.1.2019Kaikkonen tiistaina Huomenta SuomessaLue lisää »

Pikakysely

Kannatatko uutta tiedustelulakia?

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:977527 kpl
Share |

Antti Kaikkonen Tuusula-seuran keskustelutilaisuudessa 11.9.2010: Liikennekysymys ratkaistava ennen Rykmentinpuiston rakentamista

”Hyvät kuulijat!

 

Kiitos kutsusta tulla puhumaan entisen varuskunta-alueen, eli tulevan Rykmentinpuiston kaavoituksesta. Nämä ovat itselleni hyvin tuttuja kulmia, sillä olen asunut suurimman osan elämästäni noin kilometrin säteellä alueesta. Myös armeijan kävin täällä, Helsingin ilmatorjuntarykmentissä, eli Rykmentinpuiston kukkuloita ja laaksoja on tullut aikanaan kontattua aika huolellakin.

 

Rykmentinpuisto on kokoluokassaan Tuusulan mittakaavassa ainutlaatuinen, mutta se on myös alueellisesti ja valtakunnallisestikin merkittävän kokoinen alue. Valmistuessaan se lähes kaksinkertaistaa Hyrylän asukasluvun, eli se tulee vaikuttamaan Tuusulan ilmeeseen aivan oleellisesti. Suunnittelu on syytä tehdä huolella, sillä tehtyjä virheitä olisi jälkikäteen vaikea korjata.

 

Vaikka Tuusula on muuten hyvä ja hieno kunta, olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että Hyrylän suunnittelu ei ole ollut kovin onnistunutta. Jos Rykmentinpuisto onnistuu, meillä on mahdollisuus saada toimiva ja hyvä keskusta-alue Tuusulaan.

 

Alueen tulevat liikennejärjestelyt ovat mielestäni avainkysymys. Hyrylä on jo nyt ruuhka-aikaan tukkoinen. Oleellinen henkilöautomäärän lisäys ruuhkauttaisi Hyrylän täysin.

 

Ratkaisu löytyy joukkoliikenteestä. Noin puolet työmatkaliikenteestämme suuntautuu pääkaupunkiseudulle. Pidänkin välttämättömänä, että Tuusula liittyisi pikimmiten Helsingin seudun joukkoliikenteen kuntayhtymään (HSL), jossa jo nyt ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava ja Kirkkonummi. Luontevinta olisi, että myös Järvenpää ja muutkin kehyskunnat muodostaisivat yhden yhtenäisen joukkoliikennealueen. Pidän Tuusulan nykyisiä joukkoliikenneyhteyksiä hävettävän huonoina. Itse asiassa Rykmentinpuiston laajempaa rakentamista ei mielestäni pitäisi edes aloittaa ennen kuin joukkoliikennekysymys on ratkaistu.

 

Pitkän tähtäimen tavoitteeksi on asetettava raideyhteyden saaminen Hyrylään. Se voi olla junayhteys, pikaraitiotie tai jopa metro. Kun asukasluku kasvaa, nämäkin tällä hetkellä kaukaiselta tuntuvat ajatukset voivat muuttua realistiseksi. Olisi järkevää, että kaavoituksessa Rykmentinpuistoon tehtäisiin tarvittava varaus asemalle.

 

Ensi vaiheessa on kuitenkin turvauduttava kumipyöriin. Järkevältä tuntuisi saada tiivis bussiyhteys Keravan ja Savion asemille. Vuorovälin pitäisi ainakin ruuhka-aikaan olla 10-15 minuutin luokkaa.

 

Tuusulan kannattaisi myös ryhtyä yhteistyöhön Vantaan kaupungin kanssa, jotta lentokentälle johtavalle Kehäradalle rakennettaisiin asema myös Tuusulanväylän kohdalle Ruskeasantaan. Kehärata valmistuu vuonna 2014. Ruskeasannan asema olisi mainio liityntäpysäköintikohde, josta moni tuusulalainen voisi hypätä junaan. Tiivis bussiyhteys Hyrylästä Ruskeasantaan olisi niin ikään luonteva tapa ratkoa liikenneongelmia.

 

Myös henkilöautokannan uusiutuminen on syytä huomioida Rykmentinpuiston kaavoituksessa. Kun alue alkaa valmistua, on jo kohtalainen osa autokannastamme sähköautoja. Ne tulevat tarvitsemaan latauspaikkansa.

 

Pidän kaavasuunnitelmissa olevaa keskuspuistoa hyvänä ideana, samoin puutarhakyliä. Kun itse talojen arkkitehtuuria suunnitellaan, välttäisin liiallista modernismia. On hyvä miettiä, miten uusi alue sopii Tuusulaan. Tuusula on perinteikäs kulttuurikunta, jonka ilmettä ja arvoja on syytä muistaa myös uusien alueiden ja asuintalojen suunnittelussa. Mielestäni mallia voisi ottaa vaikka Vantaan Kartanonkoskesta. Varuskunnan punatiiliperinne saisi mielestäni sopivalla tavalla näkyä myös uudella alueella. Alueen nimistössä soisin myös varuskuntaperinteen näkyvän. Varuskunnan kulttuurihistoriallisesti arvokkaat rakennukset on syytä säilyttää. Ympäristöarvot on syytä huomioida kaikessa suunnittelussa.

 

Palvelusuunnittelu täytyy niin ikään tehdä hyvin. Alueelle tarvitaan päivähoitopaikkoja, koulu, terveydenhoidon yksikkö ja ikäihmisten palvelut. Liikuntapalvelut löytyvät luontevasti urheilukeskuksesta. Uimahallia on syytä laajentaa maauimalalla.

 

Esitän vielä harkittavaksi, onko nyt kaavailtu 15 900 asukasta sittenkin liikaa. Hieman pienempi asukasmäärä antaisi mahdollisuuden tehdä alueesta puistomaisemman ja myös liikenneongelmat olisi helpompi järjestää.

 

Lopuksi vielä esitän toiveen, että alueen suunnittelussa otetaan nykyisten tuusulalaisten toiveita ja ajatuksia huomioon. Myös tuusulalaisilla yhdistyksillä, kuten Tuusula-seuralla, on arvokkaita ajatuksia alueen kehittämisestä. Ne on syytä huomioida”