Uutispalsta

14.1.2019Kaikkonen kutsuu eduskuntaryhmät koolle seksuaalirikosten takiaLue lisää »9.1.2019Kaikkonen Radion Ykkösaamussa torstainaLue lisää »7.1.2019Kaikkonen tiistaina Huomenta SuomessaLue lisää »

Pikakysely

Kannatatko uutta tiedustelulakia?

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:977528 kpl
Share |

Kolumni uusmaalaisissa lehdissä (helmikuu 2011)

Ruuhkamaksuja ja tietulleja?

 

Liikenneministeri Anu Vehviläinen perusti vuonna 2009 työryhmän tutkimaan ruuhkamaksujen vaikutuksia Helsingin seudun liikennejärjestelmälle. Työryhmä luovutti selvityksensä ministerille 1. helmikuuta. En voi kannattaa esitystä, ja onneksi myös liikenneministerin oma johtopäätös on sama.

 

Ruuhkamaksun tavoitteet sinänsä ovat hyviä ja kauniita - parantaa liikenteen sujuvuutta, vähentää ympäristöhaittoja ja kerätä rahoitusta liikennejärjestelmään. Selvityksen lähtökohtana on ollut kilometrimaksu, joka on henkilöautojen satelliittipaikannukseen perustuva. Ruuhkamaksuja tultaisiin perimään arkisin klo 6-18 koko Helsingin seudulla tapahtuvasta henkilöautoliikenteestä. Ydinpääkaupunkiseudulla, Helsingissä ja suuressa osin Vantaata ja Espoota maksu olisi vieläpä korotettu.

 

Työryhmä päätyi selvityksensä ja tavoitteiden pohjalta siihen tulokseen, että ruuhkamaksut parantaisivat Helsingin seudun liikenteen toimivuutta, liikenneturvallisuutta ja kilpailukykyä. Se arvioi myös ruuhkamaksujen nostavan julkisen liikenteen matkustajamääriä ja vähentävän ympäristöhaittoja.

 

Omasta mielestäni ruuhkamaksut eivät kuitenkaan ole hyvä vaihtoehto. Alueemme kustannustaso monella eri elämisen osa-alueella, asumisesta liikenteeseen, on jo nyt korkea. Asukkaita ei tule rasittaa uusilla alueellisilla veroilla eikä seudun kilpailukykyä vaarantaa. Monelle henkilöauto on liikkumiseen ainoa todellinen vaihtoehto.

 

Aiemmin on esitetty myös tietulleja, joiden ohittamisesta perittäisiin maksu. Näitä tulleja on esitetty mm. Helsingin sisääntuloväylille, esimerkiksi Kehä 3:n kohdalle. Perimmältään kyse on samantapaisesta ideasta, tekniikka vain olisi erilainen. Molempien järjestelmien rakentaminen ja ylläpitäminen myös maksaisi melkoisia summia.

 

Ennen kuin ruuhkamaksuista tai tietulleista voi edes keskustella, pitäisi mielestäni joukkoliikenne nostaa sellaiselle tasolle, että se olisi ihmisille todellinen vaihtoehto. Linja-autoliikenteen toimintaverkosto on puutteellinen. Useat paikallisjunat ovat jo nyt täpötäynnä ruuhka-aikoihin. Junissa on usein kärjistettynä sanoen yhden jalan seisomapaikkoja työmatkaliikenneaikaan. Juniin ei enää lisää porukkaa mahdu, ei edes ruuhkamaksuilla pakottamalla.

 

Suunnitellut maksut toisivat huomattavia lisäkustannuksia auton omistaville alueen asukkaille. Harva pelkäksi huvikseen ajelee, kyllä siihen yleensä aivan hyvä syy on.

 

Kannatan kestäviä ja toimivia joukkoliikenneratkaisuja ja vähäpäästöisyyteen pyrkimistä. Vaadittavien toimenpiteiden ei tule kuitenkaan olla hätiköidysti tehtyjä eivätkä ne saa heikentää alueen kilpailukykyä tai sen asukkaiden taloudellista tilannetta.

 

Paras ja nopein keino edistää Helsingin seudun joukkoliikenteen käyttöä on HSL-joukkoliikennekuntayhtymän ulottaminen kaikkiin kehyskuntiin ja muihin halukkaisiin Uudenmaan kuntiin. Näin voitaisiin muodostaa yhtenäinen ja kattava joukkoliikennealue, joka voisi tarjota kohtuuhintaiset ja kattavat joukkoliikenneyhteydet. Se vähentäisi koko alueen henkilöautoilua. Tämän alueen ripeäksi muodostamiseksi tarvitaan kunnilta tahtoa ja valtiolta taloudellista myötävaikutusta. Ruuhkamaksuja ja tietulleja emme tarvitse.

 

Antti Kaikkonen

Kirjoittaja on tuusulalainen kansanedustaja (kesk).