Uutispalsta

14.1.2019Kaikkonen kutsuu eduskuntaryhmät koolle seksuaalirikosten takiaLue lisää »9.1.2019Kaikkonen Radion Ykkösaamussa torstainaLue lisää »7.1.2019Kaikkonen tiistaina Huomenta SuomessaLue lisää »

Pikakysely

Kannatatko uutta tiedustelulakia?

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:977528 kpl
Share |

KIRJALLINEN KYSYMYS

G-junan liikennöinnin tulevaisuus

Eduskunnan puhemiehelle

 

VR aikoo yksipuolisella ilmoituksella lopettaa Helsingin ja Järvenpään Saunakallion väliä liikennöineen G-junan vuorot. Perusteluina lakkauttamispäätökselle VR pitää pyrkimystään aikataulujen täsmällisyyteen ja helpotusta Helsingin ratapihan ruuhkiin. Myös matkustajamäärät ovat VR:n mukaan olleet G-junissa liian vähäiset.

 

G-junan liikennöinti Helsingin ja Saunakallion välillä aloitettiin aikoinaan Kerava-Lahti -oikoradan valmistuttua. Pyrkimyksenä oli matkojen nopeuttaminen kyseisellä (Helsinki-Saunakallio) rataosuudella, sillä G-juna pysähtyy vain Pasilassa, Kyrölässä ja Järvenpäässä. Lähtöjä junalla on ollut molempiin suuntiin kuusi kertaa jokaisena arkipäivänä. Vuoro on ollut alueellaan suosittu ja pidetty, varsinkin juuri työmatkayhteytenä. Se on osaltaan ollut helpottamassa myös muiden työmatkajunien ruuhkaisuutta pääradalla.

 

G-junan vuorojen lopettaminen on suuri menetys varsinkin Järvenpään alueen ihmisille, etenkin Saunakallion ja Kyrölän työmatkalaisille. On kohtuutonta perustella lakkauttamispäätöstä ratapihan tilanpuutteella tai matkustajamäärien vähäisyydellä. Matkustajamäärien vähyyttä ei voi myöskään yleistää G-junien kaikkiin vuoroihin, sillä etenkin aamu- ja iltapäivän junissa matkustajamäärät ovat olleet suuria.  

 

Aikatauluissa pysyminen on tärkeä ja oikea tavoite. Paras keino siihen on panostaminen junakaluston toimivuuteen ja rataverkkoon. Pikaisin ja edullinen mahdollisuus Helsingin ratapihan ruuhkien helpottamiseksi olisi siirtää osa kaukojunista lähtemään Pasilasta.

 

Nyt suunnitelluilla G-junavuorojen lakkautuksilla saadaan aikaan vain mielipahaa työmatkalaisille ja entistä pahemmat ruuhkat varsinkin jo ennestäänkin työmatka-aikaan tupaten täynnä oleviin H- ja R-juniin. Siksi G-junien liikennöintiä pitää jatkaa entiseen tapaan.

 

 

 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

 

Mitä hallitus aikoo tehdä G-junan vuorojen jatkumisen mahdollistamiseksi?

 

Helsingissä 29. päivänä kesäkuuta 2011

 

Antti Kaikkonen /kesk

Eero Lehti /kok