Uutispalsta

14.1.2019Kaikkonen kutsuu eduskuntaryhmät koolle seksuaalirikosten takiaLue lisää »9.1.2019Kaikkonen Radion Ykkösaamussa torstainaLue lisää »7.1.2019Kaikkonen tiistaina Huomenta SuomessaLue lisää »

Pikakysely

Kannatatko uutta tiedustelulakia?

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:977199 kpl
Share |

KIRJALLINEN KYSYMYS

Rautateiden kalustokysymys Suomessa

Eduskunnan puhemiehelle

 

VR on ollut viime vuosina runsaasti otsikoissa useiden eri ongelmiensa vuoksi. Milloin sääolosuhteet ovat aiheuttaneet kaluston hyytymistä ja liikennekaaoksen, milloin yhtiön työntekijöitä on kuvattu salaa. Tämä on valitettavaa, sillä VR:llä on pääosiltaan hieno historia, ja on toivottavaa, että yhtiö menestyy myös tulevaisuudessa, eettisesti kestävällä tavalla.

 

Yksi vähemmän julkisessa keskustelussa ollut asia on VR:n toiminta vanhan kalustonsa suhteen. Nykytilanteessa VR romuttaa tasaiseen tahtiin liikenteestä poistuvaa kalustoaan. Vanhoja sinisiä vaunuja, jotka olisivat vielä käyttökelpoisia, siirretään viimeiseltä vuoroltaan suoraan purettavaksi. Flirt-junien saavuttua pääkaupunkiseudun liikenteeseen, on Sm1-sähkömoottorijunien päätepisteenä ollut vanhojen sinisten vaunujen tapaan romuttamo.  

 

Käyttökelpoisen kaluston romutuskiire ei ole VR:n toiminnassa mikään uusi ilmiö. Romutusmieltymys oli havaittavissa jo 1980-luvun loppupuolella, kun Valtion Rautateiden yhtiöittäminen alkoi näyttää todennäköiseltä. Näin ollen tilanteesta herää kuva, että kilpailun aloittaminen on haluttu, ja halutaan edelleen, tehdä hyvin vaikeaksi.

 

VR-yhtymä romuttaa tälläkin hetkellä kalustoa, joka on saatu vuonna 1995 valtiolta ilman reunaehtoja. Kalustoa myydään romuttamoille vain romutettavaksi, niistä ei saa myydä osaakaan eteenpäin, esimerkiksi museokäyttöön. Yhtymällä on tällä hetkellä käyttökelpoista ja katsastettua, mutta vailla käyttöä olevaa kalustoa, huomattava osuus koko vaunuston määrästä. Uudella kalustolla on olemassa määrätty tekninen käyttöikänsä, mutta säännöllisten peruskorjausten avulla käyttöikää voidaan lisätä huomattavasti alkuperäisestä käyttöikäsuunnitelmasta. Tästä voi mainita esimerkkinä Suomessa vuosina 1968−1974 valmistetut Sm1-junat. Kuluttavasta lähijunakäytöstä huolimatta liikenteessä on yhä yli 40-vuotiaita yksilöitä. Teknisesti samankaltaiset, vuosina 1964−1965 valmistuneet, Porkkanajunat taas poistettiin käytöstä viimeistään 25 vuoden iässä.

 

Junaliikenteen aloittamista rasittaa moninkertainen investointitarve bussi- ja kuorma-autoliikenteeseen verrattuna korkean teknisen käyttöiän vuoksi. Liiketoiminnan suunnittelu etukäteen on pitkän aikajänteen vuoksi vaikeaa.

 

VR toimii kaluston omistuksen kautta merkittävänä rahoitusyhtiönä. Kaluston arvo muodostaa usean sadan miljoonan euron rasitteen yhtiön taseessa samalla, kun merkittävä osa siitä jää vaille tuottavaa käyttöä. Suomessa on useita kaupunkeja ja kaupunkiseutuja, jotka ovat kiinnostuneita henkilöpaikallisjunaliikenteen ja henkilökaukojunaliikenteen järjestämisestä, mutta jotka eivät voi suunnitelmiaan toteuttaa, mm. kohtuuhintaisen kaluston puutteen vuoksi. Samaan aikaan VR Oy romuttaa oman strategiansa kannalta tarpeetonta kalustoa, esimerkiksi sähkömoottorijunia, vaikka niille olisi käyttöä muissa yhteyksissä. Jonkinlaisena ennakkotapauksena voi mainita esimerkin, jossa Pieksämäen ja Savonlinnan väliselle osuudelle olisi ollut halukkuutta järjestää junayhteys, mutta sen järjestäminen on nykyolosuhteissa tehty mahdottomaksi.

 

 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

 

Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta käytöstä poistettu, mutta edelleen käyttökunnossa oleva, VR-Yhtymän kalusto olisi hyödynnettävissä muille toimijoille?

 

Helsingissä 8. päivänä kesäkuuta 2012

 

Antti Kaikkonen /kesk