Uutispalsta

14.1.2019Kaikkonen kutsuu eduskuntaryhmät koolle seksuaalirikosten takiaLue lisää »9.1.2019Kaikkonen Radion Ykkösaamussa torstainaLue lisää »7.1.2019Kaikkonen tiistaina Huomenta SuomessaLue lisää »

Pikakysely

Kannatatko uutta tiedustelulakia?

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:977205 kpl
Share |

Mielipidekirjoitus, Helsingin Sanomat 29.11.2012:

Biokaasun liikennekäyttöä edistettävä

Suomen kuljetusala on selvästi ongelmissa. Näyttää siltä, että ulkomaiset rekat ovat tulleet jäädäkseen Suomen raskaaseen liikenteeseen. Yleensä koko tavarankuljetus Suomessa kärsii harmaan talouden yrittäjistä. Linja-autoliikenteessä häviää koko ajan vuoroja. Taksiliikenteessä laittomat taksit ovat melko usein otsikoissa. Lisäksi liikennealan vaikeuksia lisää alati kallistuva polttoaineen hinta.

Yksi vaihtoehto liikennealan tilanteen helpottamiseksi olisi kotimaisen, työllistävän ja ympäristöystävällisen biokaasun ottaminen tosissaan käyttöön.

Tarvitsemme edullisen ja tasahintaisen polttoaineen pyörittämään yhteiskuntamme peruslogistiikkaa. Tätä olisi suomalainen liikennebiokaasu. Ruotsin ja Suomen kaupallisilla asemilla liikennebiokaasu maksaa 30–60 prosenttia vähemmän kuin bensiini ja 20–40 prosenttia vähemmän kuin dieselöljy energiasisältöön suhteutettuna.

Tekniikkaa on olemassa, kyse on siitä miten voidaan varmistaa satojen kilometrien toimintasäde myös raskaalle kalustolle. Varapolttoaineena voidaan käyttää bensiiniä tai dieseliä. Yksi ratkaisu voi olla myös niin sanottu dual-fuel teknologia, jossa esimerkiksi Volvo on pitkällä.

Ruotsissa oli tämän vuoden syyskuussa 136 julkista kaasuntankkausasemaa, joita on myös Pohjois-Ruotsissa, ja rakenteilla jopa nesteytetyn kaasun tankkausasemaverkko. Suomessa on vasta 18 asemaa lähinnä Etelä-Suomessa, eikä suunnitelmia nesteytetyn kaasun tankkausverkostosta maantieliikennettä varten ole.

Ero näkyy kaasuajoneuvojen määrässä, joita Ruotsissa on yhteensä 38 600. Niistä noin 36 500 on kevyen liikenteen ajoneuvoa. 1 530 bussista vähintään viidesosa ajaa jo puhtaasti ruotsalaisella liikennebiokaasulla. Ruotsissa yleisesti myydystä liikennekaasusta jo 60 prosenttia on ruotsalaista. Viime vuonna rekisteröidyistä ruotsalaisbusseista kolmannes oli kaasubusseja, Suomessa kaasuajoneuvoja on noin tuhat.

Kataisen hallituksen tulisi nyt vakavasti harkita, miten se aikoo edistää suomalaisen liikennebiokaasun kehitystä. Oppia kannattaa ottaa Ruotsista, jossa 30 kaasubussista on kasvanut noin kymmenessä vuodessa mahtava ympäristöystävällistä biokaasua hyödyntävä yli 1 500 kaasubussin laivasto.

Antti Kaikkonen, kansanedustaja (kesk)

Tuusula