Uutispalsta

14.1.2019Kaikkonen kutsuu eduskuntaryhmät koolle seksuaalirikosten takiaLue lisää »9.1.2019Kaikkonen Radion Ykkösaamussa torstainaLue lisää »7.1.2019Kaikkonen tiistaina Huomenta SuomessaLue lisää »

Pikakysely

Kannatatko uutta tiedustelulakia?

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:977527 kpl
Share |

Kirjallinen kysymys 11.9.2013:

Omistajapolitiikan suunnan muuttaminen

Eduskunnan puhemiehelle

 

Valtion omistajapolitiikka tyrmistyttää. Kuukauden sisään on tullut ilmi jo useita tapauksia, joissa valtionyhtiö on joko ulkoistamassa suomalaisten työpaikkoja ulkomaille tai vähentämässä muutoin huterin perustein työvoimaansa. Näin tapahtuu nyt myös strategisesti tärkeillä aloilla.

Tuoreimpana tähän valtionyhtiöiden surulliseen ketjuun liittyi Kemijoki Oy, joka päätti käynnistää yt-neuvottelut koko henkilöstönsä kanssa. Vajaan 200 työntekijän vesivoimarakentajasta halutaan muokata 30 hengen asiantuntijaorganisaatio. Yhtiö selvittää mahdollisuutta ostaa merkittävän määrän nykyisistä toiminnoistaan ulkopuoliselta taholta. Alustavan arvion mukaan edessä on lopputili 40-60 henkilölle. Käytännössä tämä muutos tarkoittaa, että koko Kemijoki Oy aiotaan ajaa alas, mikä vaarantaa koko suomalaisen vesivoimarakentamiseen liittyvän osaamisen jatkuvuuden. Hätiköity päätös on monella tapaa ongelmallinen. Säätövoiman tarve on pikemminkin kasvussa kuin laskussa, kun tarkastellaan sähköenergian tulevaa tarvetta.

Valtion enemmistöomistuksessa oleva Neste Oil toimeenpanee parhaillaan kolmen tankkerinsa ulosliputusta. Keskustahallitusten aikana samat pyrkimykset torjuttiin. Nyt yli 100 suomalaista merimiestä ja maahenkilöstön työntekijää on saamassa lopputilin. Verotulot katoavat ties mihin ja tilalle saadaan kasvavia työttömyysmenoja.

Ulosliputus merkitsee myös suomalaisen tonniston merkittävää vähenemistä jopa lähelle huoltovarmuuden kannalta kriittistä alarajaa. Kysymys on siis myös huoltovarmuuden tärkeän kuljetuskapasiteetin siirtymistä kriisitilanteessa pois suomalaisesta määräysvallasta. Kyse on myös siitä, että tämän jälkeen ei ole enää valtion omissa käsissä, että säilyykö huoltovarmuuden kannalta välttämätön kuljetustonnisto kotimaisessa omistuksessa.    

Finnair, joka sekin on valtion enemmistöomistuksessa, aikoo puolestaan palkata 200 matkustamotyöntekijää Espanjasta. Ajatuksena on, että heitä voisi käyttää muun muassa korvaavana työvoima erilaisissa erikoistilanteissa. Samaan aikaan kun Finnair valmistautuu työehtosopimusneuvotteluihin oman henkilöstönsä kanssa, on se siis värväämässä itselleen lakonmurtajia etukäteen.

Valtion yhtiöiden ulkoistamisvimma on tarttunut myös lentoasemayhtiö Finaviaan, joka on aikeissa siirtää lennonneuvontapalvelut Viroon. Kyseessä ei ole edes pörssiyhtiö, vaan valtion 100 prosenttisessa omistuksessa oleva yhtiö. Finavia on vieläpä juuri saamassa itselleen valtiolta erittäin tuntuvaa 200 miljoonan euron pääomaruisketta Helsinki-Vantaan lentokentän laajentamiseen.

Kansalaisten tuoreessa muistissa on myös vähän vastaavanlainen tapaus, jossa liikenteen turvallisuusvirasto Trafi siirsi autoilijoiden neuvontapalveluita Espanjasta käsin toimivan yrityksen hoitoon.

Kataisen hallituksen omistajapolitiikassa sanat ja teot ovat räikeässä ristiriidassa. Hallitusohjelmassa omistajaohjauksesta puhutaan kauniin korulausein. Omistajapolitiikan lähtökohtana on sen mukaan yhteiskunnallisesti ja liiketaloudellisesti kestävä tulos. Valtion aktiivisella omistajapolitiikalla pitäisi myös tukea kasvua ja työllisyyttä edistäen näin yhteiskunnan kokonaisetua.

Todellisuudessa näyttää kuitenkin toisenlaiselta. Hommat teetätetään siellä, mistä halvimmalla saadaan, jopa huoltovarmuuden heikentämisen kustannuksella. Valtiovarainministeri Urpilainen sanoi keväällä 2013 yhteisöveron alentamispäätöksen yhteydessä, että suomalaisilla yrityksillä on nyt vastuu näyttää, mihin ne pystyvät. Suomalaiset työpaikat tai yhteiskunnan kokonaisetu ei kuitenkaan ole näyttänyt paljonkaan puntarissa painavan, kun valtio on omistamiensa yhtiöiden kautta johtanut esimerkillään muita suomalaisia yrityksiä.

 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

 

Mihin toimenpiteisiin valtioneuvosto ryhtyy toteuttaakseen hallitusohjelmansa kirjausta aktiivisesta omistajapolitiikasta, joka tukee kasvua ja työllisyyttä edistäen näin yhteiskunnan kokonaisetua

ja mihin toimenpiteisiin valtioneuvosto ryhtyy estääkseen jatkossa suomalaisen työvoiman ulosliputtamisen omistamistaan yhtiöistä

ja mihin toimenpiteisiin valtioneuvosto ryhtyy varmistaakseen, että valtion omistuksessa olevat yhtiöt toimivat huoltovarmuuden ja energiapolitiikan kannalta kestävällä tavalla?

  

Helsingissä 10 päivänä syyskuuta 2013

 

Mauri Pekkarinen /kesk

 Arto Pirttilahti / kesk

 Antti Kaikkonen / kesk