Uutispalsta

14.1.2019Kaikkonen kutsuu eduskuntaryhmät koolle seksuaalirikosten takiaLue lisää »9.1.2019Kaikkonen Radion Ykkösaamussa torstainaLue lisää »7.1.2019Kaikkonen tiistaina Huomenta SuomessaLue lisää »

Pikakysely

Kannatatko uutta tiedustelulakia?

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:977205 kpl
Share |

Kirjallinen kysymys 15.1.2014:

Pääradan ja rantaradan junaliikenteen kysymykset

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan VR kaavailee lopettavansa lähijunaliikenteen pääradalla Nuppulinnan ja Purolan junaseisakkeilla ja rantaradalla Y-junat Karjaan ja Inkoon asemilla. Asiasta on tarkoitus keskustella Liikenne- ja viestintäministeriön kanssa. On välttämätöntä, että LVM kaataa tällaiset suunnitelmat.

VR:n kaavailut ovat jyrkässä ristiriidassa joukkoliikenteen lisäämistavoitteiden ja hallitusohjelman kanssa. Junaliikenteen päättyminen aiheuttaisi merkittäviä ongelmia monille autottomille, lapsille ja ikäihmisille. Osalla alueiden asukkaista voi olla mahdollisuus siirtyä yksityisautoilijoiksi, osalla ei.

Tuntuu erikoiselta, että olemassa olevaa infrastruktuuria ajettaisiin tällä tavalla alas. Kyseiset junapalvelut ovat vuosikymmenten aikana vakiintuneita, ja tärkeitä tuhansille näiden alueiden ihmisille, vaikka se ei päivittäisten käyttäjien lukumäärässä näykään.

Pääradalla VR olisi mahdollisesti lisäämässä vuoroja Järvenpään Saunakallioon ja Kyrölään. Tämä onkin lämpimästi kannatettava ajatus, mutta sen takia ei ole tarvetta lopettaa muita vuoroja. Vielä muutama vuosi sitten Saunakallioon ja Kyrölään liikennöitiin nykyistä enemmän, eikä se silloinkaan edellyttänyt karsimista Purolasta tai Nuppulinnasta.

VR on myös onnistunut parantamaan lähijunien täsmällisyyttä vuonna 2013, mikä on myönteinen asia.

Pääradalle suunnitellaan parhaillaan myös lisäraiteita, mikä lisää pääradan kapasiteettia nykyisestä, ja mahdollistaa junavuorojen lisäämisen edelleen. Pääradasta pitääkin ottaa kaikki hyöty irti. Kerran lakkautettuja seisakkeita tuskin enää takaisin saataisiin.

Myös VR:n ja HSL:n hinnoittelu on aiheuttanut närästystä. Järvenpäässä junalippujen noin 10 % hintojen korotukset ovat olleet huomattavan suuria, ja Keravalla eläkeläislippu poistui käytöstä. Järvenpääläiset opiskelijat ovat harmissaan siitä, että kuukausilippuja ei saa puoleen hintaan. Pääkaupunkiseudun lähiliikenteensä on yllättäen poistettu 50 % varusmiesalennus. VR ja HSL eivät ole näitä ratkaisuja pystyneet perustelemaan junankäyttäjien kannalta kestävällä tavalla.

Junien pysähdyspaikkoja on lähihistoriassa karsittu pääradalla ja rantaradalla jo aivan riittävästi. Väestöltään kasvavalla Uudellamaalla tarvitaan nyt uusi vaihde silmään. Ratojen kapasiteettia ja junavuoroja pitää lisätä, ei karsia.

 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mitä hallitus aikoo tehdä turvatakseen junaliikenteen jatkumisen Inkoossa, Karjaalla, Nuppulinnassa ja Purolassa?

Mitä hallitus aikoo tehdä lippuhinnoittelun saamiseksi oikeudenmukaisemmaksi Keravalla ja Järvenpäässä?

Mitä hallitus aikoo tehdä lähiliikenteen varusmiesalennuksen palauttamiseksi?

 

Helsingissä 15 päivänä tammikuuta 2014

Antti Kaikkonen /kesk